Wpływ eksploatacji auta na usuwanie dpf

DPF przy eksploatacji samochodu

Wpływ eksploatacji auta na usuwanie dpf

Filtr cząstek stałych mimo iż kłopotliwy pozostaje niezbędnym elementem diesli. Każdemu posiadaczowi takiego auta przydadzą się informacje, które wydłużą sprawność filtra i odłożą w czasie moment, gdy konieczne stanie się usuwanie dpf. Poznaj praktyczne wskazówki.

Samochody miejskie – najczęstszy przykład usuwania dpf

Praktyka pokazuje, że najbardziej podatne na zatkania, a następnie uszkodzenie, filtra cząstek stałych są samochody poruszające się w mieście. Decydują o tym warunki jazdy, charakterystyczne dla miast.

Warunki niekorzystne dla dopalania się sadzy:

  • jazda na krótkich odcinkach,
  • niskie obroty.

Oba te warunki zapewnia autom m.in. typowe dla miasta długotrwałe stanie w korkach.

Tego typu okoliczności powodują zatykanie się filtra, a w konsekwencji jego uszkodzenie i zapalenia się kontrolki. Po zgłoszeniu się do warsztatu możemy otrzymać propozycję tzw. regeneracji wymuszonej, która przyniesie poprawę na pewien czas (tutaj uwaga – zabiegu tego nie można często powtarzać). Doświadczeni mechanicy mogą jednak wykonać usuwanie dpf i rozwiązać problem definitywnie.

Więcej o usuwaniu filtra dpf http://car-soft.eu/elektronika-samochodowa/usuwanie-dpffap/

Jak odłożyć moment usuwania dpf?

Jeżdżąc po mieście, powinniśmy zwrócić większą uwagę na zagrożenie uszkodzenia filtra cząstek stałych. Dobrym pomysłem jest regularne kontrolowanie auta poprzez badanie za pośrednictwem diagnostyki komputerowej. Można wówczas ustalić częstotliwość, z jaką centralka inicjuje automatyczny proces dopalania się sadzy, a tym samym ustalić poziom zatkania filtra. Uznaje się, że normą jest inicjowanie procesu co 400-700 km. Z kolei wypalanie się filtra co 100-200 km może oznaczać wyeksploatowanie się filtra. Moment ten można odłożyć stosując regularnie prosty trik.

Specjaliści nie zalecają czekać aż zaświeci się kontrolka dopalania filtra, gdyż zwykle oznacza to, że filtr już jest zapchany i właściwie jedynym rozwiązaniem jest usuwanie dpf. Niepokojącym sygnałem jest też siwoszary dym wydostający się z rury wydechowej oraz wzrost poziomu oleju silnikowego.

Warunki sprzyjające dopalaniu sadzy:

  • jazda ze stałą prędkością przez ok. 10-15 min (podczas gdy filtr się wypala, nie wolno wyłączać silnika),
  • obroty na poziomie 1-2,5 tys. km/min.

Konieczna jest też ogólna dbałość o stan silnika w tym wykorzystywanie dobrego oleju napędowego.

Filtr cząstek stałych to element kłopotliwy, zmora szczególnie kierowców z dużych miast. Przestrzeganie prostych zasad może jednak wydłużyć okres sprawności filtra. Jeżeli zaś dojdzie już do awarii, warto rozważyć usuwanie dpf, dzięki któremu będziemy mogli sobie pozwolić na bezproblemową jazdę samochodem w mieście.

Polecamy również „Sposoby na niesprawny DPF/FAP – dopalanie, czyszczenie, usuwanie?”